نگاهی جدید به دیابت و ارتباط آن با بیماری قلبی

10 سپتامبر 2014- بر اساس تحقیقات جدید، افراد مبتلا به دیابت که از سایر جهات سالم بنظر می رسند، درمعرض خطر 6 برابری نارسایی قلبی صرفنظر از مقدار کلسترول  خونشان هستند.

در تقریباً 50 درصد از افراد دیابتی شرکت کننده دراین تحقیق با استفاده از یک آزمایش بسیار حساس، دانشمندان توانستند مقادیر بسیار کم پروتئینی را شناسایی  کنند که وجود آن در خون شنان دهنده ی مرگ سلولهای قلبی است. این یافته ها نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت از تخریب عضلات قلبی غیر قابل تشخیص اما بالقوه ی خطرناکی که بر اثر  بالا بودن قندخون ایجاد می شود، رنج می برند. بیماریهای قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر افراد دیابتی است که اکثر آن به علت  آترواسکلروز یا  سخت شدن سرخرگها توجیه می گردد. در این تحقیق که بصورت آنلاین درمجله ی Circulationمنتشر گردید دانشمندان نشان دادند زیر گروه بزرگی از افراد دیابتی درمعرض خطر زیاد نارسایی قلبی و مرگ قلبی هستند که به مقدار کلسترول و آترواسکلروز در این افراد ربطی ندارد.

پرفسور Selvinاستادیار اپیدمیولوژی دردانشکده بلومبرگ جان هاپکینز می گوید: بنظر می رسد دیابت سبب مرگ تدریجی سلولهای عضله ی قلبی ازطریقی می شود که قبل از این به آن فکر نمی کردیم. او می گوید: آزمایشی که افزایش جزئی مقدار troponinرا درخون نشان می دهد در آینده می تواند برای غربالگری تخریب مزمن قلب درمراحل خیلی ابتدایی بکار گرفته شود، این پروتئین  با مرگ سلولهای  قلبی به خون آزاد می شود.

از آنجائیکه بین بیماری قلبی و دیابت ارتباط وجود دارد به محض تشخیص دیابت برای این افراد معمولاً استاتین تجویز می شود این ماده یکی از داروهای مشهور کاهنده ی کلسترول است.

پرفسور Selvinمی گوید: در میان افراد دیابتی ممکن است افرادی باشند که استاتین  برای کاهش خطر قلبی آنها موثر نباشد زیرا خطر قلبی آنها با آترواسکلروز و کلسترول ارتباطی ندارد. به گفته ی او درمان با استاتین برای جلوگیری از تخریب قلب درافراد مبتلا به دیابت کافی نیست اگر چه فرد ممکن است هنوز هیچ علامتی از تخریب میکرووسکولار نشان ندهد اما تحقیقات اخیر نشان می دهد تخریب میکروسکولار در قلب اتفاق می افتد و می تواند به نارسایی قلبی و یا حتی مرگ بیانجامد.

هنگامیکه فردی را به بخش اورژانس باعلامت درد قفسه ی سینه منتقل می کنند یک آزمایش استاندارد خون از این فرد گرفته می شود که در آن مقدار troponinموجود درخون فرد که از سلولهای  قلبی به خون ریخته می شود، اندازه گیری می گردد. افزایش مقدار تروپونین نشاندهنده ی حمله ی قلبی است. آزمایش اندازه گیری تروپونین که توسط پرفسور Selvinو همکارانش  در این تحقیق  استفاده گردید دارای حساسیتی 10 برابر آزمایشات معمول استفاده شده در بیمارستان ها است  و می تواند مقادیر  بسیار کم این پروتئین را که منجر به آسیب مزمن بالینی  غیر قابل تشخیص درقلب می شود، شناسایی کند.

این آزمایش  فوق العاده  حساس تروپونین درحال حاضر بصورت تجاری دربیمارستانها وجود ندارد. در این تحقیق دانشمندان غلظت پروتونین را با استفاده از روش فوق حساس درنمونه های خونی 9 هزار نفر که در مطالعه ی  ARIC شرکت کرده بودند دردو نوبت با فاصله ی 6 سال اندازه گیری نمودند. درافراد مبتلا به دیابت  احتمال افزایش تروپونین دو و نیم  برابرافراد  غیردیابتی بود. سپس محققان  به اطلاعات  دوره ی پیگیری  مطالعه  ARICرجوع کردند ومتوجه شدند احتمال نارسایی قلبی درمیان افراد دیابتی که مقدار تروپونین درخون آنها افزایش یافته است 6 برابر بیش تر از افراد غیردیابتی است واحتمال حمله ی قلبی دراین افراد 4 برابر بیشترمی باشد، افراد مبتلا به پیش دیابت نیز درمعرض خطر بیشتری قرار دارند.

به گفته ی پرفسور Selvinتحقیقات بیشتری برای تعیین مکانیزم دقیقی که موجب تخریب  سلولهای قلبی توسط دیابت می شود، لازم است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140910120222.htm